אחת השאלות שמשקיעים רבים שואלים את עצמם במסחר בשוק ההון – היא מה ההבדל בין מסחר ב-CFD (חוזי הפרשים) לבין המסחר בנכסי הבסיס, כגון: מניות וחוזים עתידיים על סחורות ומדדים. שאלה זו נשאלת לאור העובדה כי השקעה במניות מוכרת מזה שנים, בעוד שהמסחר בחוזי הפרשים הפך במהלך השנים האחרונות לשכיח יותר בקרב סוחרים עצמאים.  במטרה לתת תשובה אמיתית לאותו הסוחר המתעניין– יש להבין ולדעת קודם מה ההבדלים המהותיים בין שני מושגים אלו, מה היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם ומה מאפיין אותם.

במאמר זה נתמקד במסחר במניות באמצעות נכס הבסיס בבורסה, לבין מסחר ב-CFD על מניות. אם כי יצוין, כי ניתן לסחור באמצעות CFD גם על סחורות, מדדים וצמדי מט"ח.

אז מה ההבדלים העיקריים בין שניהם ?

ההבדלים העיקריים בין שתי שיטות מסחר אלו כרוכים בהבנה שמסחר דרך הבורסה מתבצע ישירות בנכס הבסיס, לעומת מסחר ב-CFD בו הסוחר סוחר על הפרשי מחירים בלבד ללא זכויות בנכס הבסיס. במסחר בנכס הבסיס קיימת תלות בהיצע וביקוש, לעומת במסחר ב-CFD שהוא תלוי מחיר השוק.

הרחבה על מסחר ב- CFD

CFD הוא קיצור של- Contract for Difference או בעברית חוזה הפרשים – מדובר בנגזר של נכסי בסיס כגון מניות, סחורות, מדדים וכו'.

מחירם של חוזי ההפרשים נגזר ממחירי נכס הבסיס. ניתן לסחור בחוזי הפרשים, בין אם הנכם צופים שמחירו של מכשיר פיננסי מסוים צפוי לעלות בערכו (להתחזק) ובין אם אתם צופים שהוא צפוי לרדת (להיחלש). ההפסד או הרווח נקבעים מהתנועה של נכס הבסיס.

מסחר באמצעות חוזה הפרשים מאפשר למשקיע למנף את השקעתו עם הון נמוך יותר ולפתוח עסקאות בסכומים גבוהים יותר מההון שהפקיד. יש לציין שיחס המינוף זהה ב-CFD גם בשורט וגם בלונג.

מינוף – מהו מינוף בעולם המסחר?

מינוף – משמעו שהסוחר יכול לפתוח פוזיציה הגבוהה מסכום ההשקעה שלו.  

יחד עם זאת יש לזכור, כי מינוף מצד אחד זהו כלי עבודה שמאפשר לסוחר לפתוח עסקה גדולה יותר מההון שהוא הפקיד ומצד שני, המינוף עלול לגרום להפסד של כל כספי ההשקעה תוך זמן קצר. יש לציין, כי ההפסד מוגבל בגובה סכום ההשקעה (לא ניתן להיכנס ליתרה שלילית).

לדוגמה: אם המינוף הוא 1:20, במסחר בחוזי הפרשים – על הסוחר להפקיד מינימום של  5% בטחונות בלבד, אולם הרווח הפוטנציאלי, כמו גם ההפסד –  תלויים בתזוזת המכשיר הפיננסי.

פוזיציית לונג ופוזיציית שורט

מאפיין נוסף במסחר ב-CFD הוא האפשרות לסחור גם בפוזיציות לונג ובגם בפוזיציית שורט:

 פוזיציית לונג
בעיסקת לונג (קניה) הסוחר צופה שערך הנכס יעלה.

 פוזיציית שורט
בעיסקת שורט (מכירה) הסוחר צופה שערך הנכס יירד. פוזיציית שורט מתרחשת כאשר הסוחר צופה שתהיה ירידה בשווי הנכסים ובוחר הוראת מכירה. אם המחיר ירד – נוצר לסוחר רווח מההפרש ואם המחיר עלה, הסוחר מפסיד את ההפרש.

דוגמת השקעה ב- CFD:

שוויה של מניה מסוימת הוא – 150$

מינוף: 1:20

לסוחר יש – 150$

הסוחר מאמין שהמניה תעלה בערכה, ולכן הוא רוצה לפתוח פוזיציית לונג (קניה). הסוחר בוחר לפתוח עסקה מקסימלית  ולהשתמש בכל יכולת המינוף, כלומר:

150*20=3,000$ , הסוחר פתח עיסקה של 3,000$.

נניח ומחיר המנייה עלה ב-5%  – הרווח הפוטנציאלי של הסוחר הוא 150$ (3,000*5%= 150$).

נניח ומחיר המנייה ירד ב-5%  – ההפסד הפוטנציאלי של הסוחר הוא 150$ (3,000*5%= 150$), זאת אומרת שבמקרה כזה העיסקה נסגרת באופן אוטומטי והסוחר אינו יכול להפסיד מעבר לסכום ההשקעה.

הרחבה על השקעה במניות דרך הבורסה:

באמצעות רכישת מניות דרך הבורסה הופך הסוחר למחזיק בבעלות חלקית בזכויות השליטה בחברה, בנכסיה, רווחיה וכן בחובותיה. המסחר בבורסה מתרחש כאשר יש מפגש בין קונה למוכר, בשער המבוקש.

במסחר במניות ניתן לסחור גם בפוזיציית  לונג וגם בפוזיציית שורט.  

זאת ועוד, במקרה של עסקת מניות, יתבקשו המשקיעים בתשלום מס רווחי הון.חשוב לציין שגם השקעה במניות וגם מסחר ב-CFD של מניות כרוכה בסיכון ולכן לפני פתיחת כל עיסקה שהיא הן באמצעות חוזה הפרשים והן באמצעות רכישת מניות – חשוב לצבור ניסיון וידע בתחום זה.

בדיוק לצורך זה הקימה ATRADE את מערך ההדרכה הרחב והמתעדכן כל הזמן, על מנת לספק ללקוחותיה הסוחרים גישה לכלל המידע הרלוונטי עבורם. למערך ההדרכה לחץ כאן.

טבלת השוואה בין השקעה במניות להשקעה ב-CFD:

 CFDמניות
בעלות על הנכסלאכן
זכויות משקיע בנכסלאכן
מינוףכן, תלוי מכשיר פיננסילרוב לא, תלוי לקוח ופלטפורמת המסחר
דרישת בטחונותכן, תלוי בנכס הבסיסלרוב כן, בדרכ דרישת הבטחונות גבוהה יותר ממסחר ב-CFD
מיסוי ועמלותבדרך כלל כןבדרך כלל כן
מגוון אסטרטגיות מסחרכןכן
הוראות עתידיותכןכן
פוזיציית לונגכןכן
פוזיציית שורטכןבדרך כלל כן
צד נגדימסחר מול הזירהמסחר בין קונה למוכר

למידע נוסף , אנא פנו אל נציגנו בשירות לקוחות ונשמח לעמוד לרשותכם.