בעקבות שאלות רבות שעולות בקרב סוחרינו ולקוחותינו ATRADE עושה סדר בנושא המסחר הממונף וה-לא ממונף.

מבוא

תחום המסחר הוא עולם עצום ודינמי בו משקיעים רבים יכולים להשתתף בשווקים הפיננסיים השונים כדי להרוויח מתנועות מחירים בנכסים כמו מט"ח, מדדים, מניות, סחורות, אג"ח ועוד. המסחר העצמאי נגיש לסוחרים באמצעות פלטפורמות מסחר דיגיטליות. המסחר מתקיים מסביב לשעון עם גישה לשווקים העולמיים בכל רגע זמן ומקום.

עם זאת, לפני שצוללים לעולם המסחר, חשוב להבין מושגים בסיסיים הנוגעים לשווקים פיננסיים אלו ואת המשמעויות של כל מושג.

אחד המושגים בהם יתקל כל סוחר הוא – המינוף, ובמאמר זה נבין מהו מינוף ומה ההבדל בין מסחר ממונף ללא ממנוף, והאם בכלל אפשר לסחור בצורה לא ממונפת בזירת סוחר?

יסודות המסחר

מסחר הוא פעולה של קנייה ומכירה של מכשירים פיננסיים כמו מניות, אג"ח, מט"ח או סחורות – בניסיון להשיא רווח מתנודות מחירים. סוחרים משתמשים באסטרטגיות שונות, כגון ניתוח טכני, ניתוח פונדמנטלי השקעה לטווח ארוך/קצר ועוד מגוון סוגי מסחר על מנת לקבל החלטות מושכלות.

לצד זה, קיים מושג נוסף שכדאי להכיר – והוא המינוף. בעולם המסחר, יש סוחרים שיבחרו במסחר ממונף ויש כאלו שיבחרו לסחור במסחר לא ממונף ועל כך נרחיב במאמר זה.

מהו מינוף ?

מסחר ממונף הינו כלי המאפשר לסוחר לפתוח עסקאות בשווי הגבוה יותר מההון אותו החליט להפקיד. מסחר ממונף נפוץ בקרב סוחרים וברוקרים ומהווה כיום כלי פיננסי מקובל במסחר בשוק ההון.

לדוגמה: עם יחס מינוף של 1:10 הסוחר יוכל לפתוח פוזיציה של $10,000 אך ורק באמצעות הון עצמי של  $1,000.

מסחר לא ממונף

במסחר לא ממונף הסוחר יכול ליטול פוזיצייה בהתאם להון העצמי הקיים בחשבון המסחר. אם יש לך $1,000 בחשבון המסחר שלך, אתה יכול לרכוש נכסים בשווי עד $1,000. הרווחים וההפסדים הפוטנציאליים שלך עומדים ביחס ישר לגודל ההשקעה שלך.

מאפייני מסחר ממונף ומסחר לא ממונף

  • דרישת הון:

במסחר ממונף–  דרוש פחות הון ראשוני מכיוון שהסוחר יכול לשלוט בפוזיציה גדולה יותר עם כמות קטנה יותר מהונו האישי.

במסחר לא ממונף –  ישנה דרישה למלוא סכום ההון העצמי עבור כל פוזיציה.

  • רווחים/הפסדים:

במסחר ממונף  – יש לזכור כי פעילות ממונפת כרוכה בסיכון ממשי של אבדן מלוא כספי ההשקעה בתוך זמן קצר. השינוי ברווחים וההפסדים נובע מגודל העסקה/פוזיציה ולא מגודל החשבון. ככל שהסוחר יבחר לקחת מינוף גבוה יותר כך גם הסיכוי/סיכון יגדלו בהתאם.

במסחר לא ממונף – תוצאות רווח/הפסד של הסוחר הן נגזרת ישירה של גודל הפוזיציה שלו הן מבחינת הרווח והן מבחינת ההפסד.

  • עלויות ריבית ועמלות:

במסחר ממונף  – הסוחרים עלולים לשאת בתשלומים נוספים בגין נטילת המינוף, כתוצאה מעלויות ריבית, שעלולות להשפיע על הרווחים של הסוחרים או להגדיל את ההפסדים. ייתכנו מקרים בהם הסוחרים עשויים גם להתמודד עם עמלות מסחר גבוהות יותר בשל גודל הפוזיציה .

כמו כן, בחלק מן המכשירים קיימת ריבית חיובית בגין החזקת עסקה במשך הלילה (מה שאומר בפועל כי ניתן לקבל כסף מהחזקת העיסקה).

במסחר לא ממונף – מסחר לא ממונף לא כרוך בעלויות ריבית. בעניין העמלות יש לבדוק כל מכשיר לגופו.

  • גיוון:

במסחר ממונף – יכול הסוחר לפזר את ההון שלו על פני מספר נכסים גדול יותר בזכות המינוף ו/או על פני מספר עסקאות בו זמנית.

במסחר לא ממונף – גם במסחר לא ממונף הסוחר יכול לפזר את הונו האישי על פני מספר נכסים אך כמובן יש לזכור כי הדבר תלוי בהון הקיים ומוגבל לאור כך.

  • Short Selling – מסחר בשורט:

במסחר ממונף – קיימת אפשרות להרוויח מירידת מחירים על ידי מכירת נכסים שאין עליהם בעלות (מכירה בחסר). עם זאת, לצד היתרונות יש במסחר הממונף גם מספר חסרונות וחשוב להבין זאת טרם נטילת הפוזיציה הממונפת.

במסחר לא ממונף – גם במסחר לא ממונף קיימת אפשרות להרוויח בשורט מירידת המחירים, כמובן בהתאם לתנאי המסחר של כל ברוקר.

  • דרישת בטחונות:

במסחר ממונף – דרישת הבטחונות נמוכה יותר מכיוון שהסוחרים נדרשים להעמיד רק חלק מגודל הפוזיציה כבטוחה לעסקה, וזאת בהתאם ליחס המינוף במכשירים השונים.

מסחר לא ממונף – במסחר לא ממונף אין דרישת בטחונות, הסוחר משתמש במלוא הסכום בעת פתיחת פוזיציה.

  • Margin Call:

במסחר ממונף – סוחרים בפוזיציות ממונפות נמצאים בסיכון לקבלת Margin Call  – מצב בו המערכת מזהה כי לא נותרו לסוחר ביטחונות בכדי להחזיק את עסקאותיו. במקרה זה יידרש הסוחר להפקיד בטחונות נוספים ע"מ להחזיק את העסקה פתוחה.

במסחר לא ממונף – סוחרים לא ממונפים אינם כפופים ל- Margin Call מאחר שהם סוחרים בהון העצמי שלהם.

  • רגישות לתנודתיות:

במסחר ממונף – הרגישות לתנודתיות בשווקים גבוהה יותר, מה שעלול לגרום לרווחים או הפסדים מהירים.

במסחר לא ממונף – גודל התזוזות בשוק משקפות 1:1 את ההפסד ואת הרווח של הסוחר.

  • רגולציה:

במסחר ממונף – ישנה דרישה כי יתבצע במקום מפוקח והוא כפוף לתקנות מחמירות יותר בתחומי שיפוט רבים בשל פרופיל הסיכון הגבוה שלו.

במסחר לא ממונף – גם במסחר לא ממונף קיימות דרישות רגולטוריות שונות ומחמירות.

בכל אופן לפני כל פתיחת חשבון חשוב לוודא כי החברה מפוקחת ועל ידי איזה גוף.

  • השלכות מס:

במסחר ממונף – טיפול מס במסחר ממונף עשוי להשתנות לפי תחום שיפוט ויכול להיות מורכב יותר בשל הפוטנציאל לנפחי מסחר ורווחים גבוהים יותר.

במסחר לא ממונף – ממוסה באותו אופן.

  • האפקט הפסיכולוגי:

מסחר ממונף – במסחר ממונף ככל שהסוחר ימנף גבוה יותר כך גם ההפסד עלול להיות גבוה יותר, ובסופו של דבר הדבר עשוי להוביל לקבלת החלטות שגויות תלוי סוחר וההשפעותיו הפסיכולוגיות של כל אחד ואחד. כמו כן, גם במסחר ממונף הרווח עשוי להיות גבוה יותר ולהוביל לבטחון עצמי מופרז.

לכן, חשוב להכיר את כלל ההוראות והפקודות השונות לניהול סיכונים טרם פעולה ממונפת ולהיות במעקב.

במסחר לא ממונף – בפעילות לא ממונפת גם קיים מתח במסחר כשם שיש בכל פעולת מסחר פיננסית אחרת. חשוב לציין, כי האפקט הפסיכולוגי משתנה מאדם לאדם.

  • גידור:

במסחר ממונף –  במסחר ממונף ישנה אפשרות להשתמש בגידור.

במסחר לא ממונף –  גם במסחר לא ממונף ניתן לגדר.

  • גישה לשוק ההון:

במסחר ממונף – קיימת גישה למגוון מוגבל של שווקים ומכשירים פיננסיים בהתאם לרגולציה וברוקר, זירת סוחר דרכה הסוחר סוחר.

במסחר לא ממונף –במסחר לא ממונף קיימת גישה לשווקים ומכשירים רחבים יותר.

  • סיכון:

במסחר ממונף – מכיוון שהמסחר נעשה באמצעות מינוף – סכום ההפסד הקיים מוגבל לגודל ההון המופקד. עם זאת יש במרכיב המינוף כדי להשפיע על מהירות ההפסד כמו גם על הרווח הפוטנציאליים.

במסחר לא ממונף – הסוחר יקבע את רמות החשיפה שירצה להגיע אליהן.

לדוגמה:

נניח שהפקדת 1,000$ ובחרת למנף  1:10

מה שאומר – שגודל החשיפה (גודל הפוזיציה/עסקה) של חשבון המסחר הוא: 10,000$

זאת אומרת שכל 1% תזוזה במכשיר המדובר יהפוך להיות 10% בחשבון הממונף. תזוזה של 10% בניגוד לכיוון העיסקה תוביל להפסד כל כספי ההשקעה – כלומר 100% מהחשבון.

כך גם הפוך – תזוזה של 10% עם כיוון העיסקה  תביא לרווח של 100% בחשבון הממונף.

בעוד שמסחר ממונף יכול להגביר את הרווחים, הוא גם עלול להגביר הפסדים פוטנציאליים. סוחרים יכולים להרוויח יותר, אבל הם גם יכולים להפסיד את כל סכום ההשקעה, אך לא מעבר.

במסחר ממונף פרופיל הסיכון גבוה לעומת המסחר הלא ממונף.

במסחר לא ממונף – מכיוון שהמסחר נעשה באמצעות ההון הקיים, ההפסדים הפוטנציאליים יהיו מוגבלים לסכום שהושקע, כך שכל תזוזה בשוק תשקף את הפוזיציה המדוברת.

אז מסחר ממונף או לא ממונף ? איזה מהם מתאים לך?

הבחירה בין מסחר ממונף למסחר לא ממונף תלויה בתיאבון סיכון, ברמת הניסיון וביעדי המסחר של כל סוחר וסוחר. סוחרים מתחילים לרוב מתחילים במסחר לא ממונף כדי לקבל תחושה של השווקים ולנהל סיכונים בצורה יעילה ומפוקחת יותר. ככל שצוברים ידע וניסיון – סוחרים רבים שוקלים לשלב מינוף באסטרטגיות המסחר שלהם, וזאת כדאי תמיד בזהירות.

חשוב לזכור שמסחר, במיוחד מסחר ממונף, טומן בחובו סיכויים אך גם סיכונים, ועל הסוחרים להשקיע רק את מה שהם יכולים להרשות לעצמם להפסיד.

בנוסף, חשוב לצבור ידע וניסיון על ידי למידת מונחי היסוד , שימוש בחשבון דמו ללא סיכון ולהיעזר בכלים לניהול סיכונים כמו פקודות עצירת הפסד – Stop Loss או Take Profit  ועוד רבות אחרות. ניתן להרחיב את הידע אודות כל אחד מאלו במערך ההדרכה של ATRADE.

לסיכום, מסחר ממונף ומסחר לא ממונף מציעים הזדמנויות ואתגרים מובהקים לסוחרים בעולם המסחר. הבנת ההבדלים בין השניים חיונית לקבלת החלטות מושכלות ולניהול תיק המסחר בצורה יעילה.

טרם יציאה למסע המסחר שלך, למידה מתמשכת וניהול סיכונים נבון יהיו המפתחות שלך להצלחה.

טבלה מסכמת מסחר ממונף ומסחר לא ממנוף:
המאמר הזה תרם לכם? תרצו ללמוד עוד?

מוזמנים למערך ההדרכה שלנו אשר מתחדש עבור סוחרי ATRADE כל הזמן – על מנת להביא את כלל הידע והכלים הדרושים לחווית מסחר אופטימלית.

בכל שאלה מוזמנים לפנות אל שירות הלקוחות של ATRADE.