מה זה פורקס ?

הצטרפו אלינו למסע מרתק לגילוי עולם המסחר במט"ח ולמדו כיצד אתם יכולים להיות חלק מהשוק הדינמי והמתפתח הזה.

האם אי פעם ביקרתם במדינה זרה והייתם צריכים להמיר את הכסף למטבע של אותה המדינה ? או אולי רכשתם אונליין באמצעות מטבע שונה משלכם?

סביר להניח שכן, מה שאומר שהייתה לכם כבר התנסות במסחר במטבע חוץ ונתקלתם במונח מט"ח (ראשי תיבות של: מטבע חוץ) או פורקס, ובאנגלית Foreign Exchange או בקצרה Forex.

מסחר במט"ח כרוך בהחלפה של מטבע אחד באחר במחיר מוסכם בשוק המט"ח והשפעותיו של שוק זה באות לידי ביטוי בהיבטים שונים של חיי היומיום שלנו, כגון השפעה על מחירים של סחורות חיוניות כמו דלק או מזון ומוצרים מיובאים. כצרכנים, לעתים קרובות אנו משתתפים בתהליך זה מבלי להבין זאת.

שוק הפורקס פעיל 24/5 ומאופיין בנפחי מסחר יומיים גבוהים המגיעים לטריליוני דולרים, מה שהופך אותו לשוק הפיננסי הגדול והנזיל ביותר בעולם.  נפחי מסחר גבוהים אלו מעידים על העניין הרב בשוק זה.

מהו שוק המט"ח ?

בשוק המט"ח, בניגוד לשוק המניות, אין בורסה מרכזית או ישות אחת המטפלת בעסקאות המט"ח. במקום זאת, הוא פועל באמצעות המערכות הבנקאיות ברחבי העולם.

המסחר במט"ח מתנהל באמצעות מספר דרכים, ביניהם בנקים מרכזיים שונים ברחבי העולם, באמצעות OTC – מעבר לדלפק, אופציות, חוזי

הפרשים (CFD) ,עסקאות SPOT ועוד. מחירי המט"ח משתנים בכל רגע נתון בזמן המסחר, כאשר מסחר אונליין מאפשר שערי מטבע מעודכנים בזמן אמת.

על ידי היכרות עם עולם המט"ח, תוכלו גם אתם לקבל תובנות ולרכוש ידע אודות העולם המסקרן הזה של פיננסים ומסחר במטבע החוץ בשווקים הבינלאומיים.

החל לסחור כעת במגוון רחב של צמדי מטבעות מכל העולם

סיווג צמדי המטבעות

בשוק המט"ח המטבעות נסחרים בצמדים וניתן להמיר כל מטבע בעולם במטבע אחר. קיימים מטבעות מסוימים המושכים מחזורי מסחר גבוהים יותר, לרוב על-פי חשיבותן של הכלכלות הנוגעות בדבר ושל פעילות המסחר הגלובאלית של המדינה.

כאמור, לכל צמד מט"ח שערים נקובים באמצעות שני מחירים להתייחסות.

למשל, בצמד אירו/דולר 1.0674/1.0675 – המחיר הנקוב מימין הוא מחיר הביקוש ASKשזהו מחיר הקנייה. מנגד, המחיר משמאל הוא מחיר ההיצעBID” כלומר זהו מחיר המכירה.

ההפרש הקיים בין מחיר המכירה ומחיר הקנייה נקרא –  “SPREAD” ובעברית – מרווח, המהווה חלק מהעלות  הכוללת של עסקאות המט"ח.

בדוגמה שלנו, ההפרש בין מחיר המכירה לקנייה הוא 0.0001 – ליתר נוחות מצוין הפרש זה בצורה של 1 פיפס.

להלן צמדי המט”ח השונים:

  • צמדי מטבעות עיקריים  (MAJORS) עם קבוצת מטבעות זו נמנים המטבעות הנסחרים ביותר, המייצגים חלק משמעותי מהמסחר הכולל המתקיים בשוק המט"ח.

המסחר במטבעות עיקריים מתאפיין בסחירות ונזילות גבוהה מה שמוביל להפרשי שערים נמוכים באופן יחסי בהשוואה לזוגות מטבעות אחרים

הנסחרים במחזורים נמוכים יותר.

לעיתים קטגוריה זו מתאפיינת בתתי קטוגריות כגון: צמדי מטבעות עיקריים 1, צמדי מטבעות 2 וכו', בהן החלוקה מתבצעת בהתאם לרמת הסחירות שלהן.

  • צמדי מטבעות משניים (MINORS) אלו הם צמדי המטבעות עם נפח מסחר ונזילות נמוכים יחסית ביחס למטבעות העיקריים. בתוך מטבעות אלו ניתן למצוא גם את המטבע הטורקי, הפולני, השוודי וכדומה, המצטלבים עם המטבעות המובילים בעולם כמו הדולר או היורו.
  • צמדי מטבעות אקזוטיים (EXOTIC) צמדים אלו הם צמדי מטבעות שמורכבים ממטבע ראשי אחד וממטבע משני ממדינה עם מטבע בעל סחירות נמוכה ברמה הבינלאומית ועל כן הם פחות פופולריים. בין המטבעות האקזוטיים ניתן למצוא את השקל הישראלי, זאר אפריקאי, הפרנק ההונגרי ועוד. עקב מחזורי מסחר נמוכים ייתכנו מצבים בהם יוצב הסוחר בפני סיכונים נקודתיים.
  • קרוס – המונח קרוס מתייחס לשילוב של 2 צמדי מטבעות בעלי מטבע משותף.

לדוגמא – הצמד אירו/יין יפני EUR/JPY מורכב משילוב של הצמדים אירו דולר  EUR/USD ודולר/יין USD/JPY.

בדוגמא הנ"ל הסוחר מעוניין לסחור בצמד המטבעות יורו/ יין יפני מבלי לסחור ישירות בשער הדולר. באמצעות עסקאות הקרוס ניתן לצמצם עסקאות ולבצע עסקה אחת במקום 2 עסקאות ובכך להפחית את העלויות הכרוכות בביצוע שתי העיסקאות.

צמדי המט”ח השונים:

אירוEUR
דולר אמריקאיUSD
ין יפניJPY
לירה שטרלינגGBP
פרנק שוויצריCHF
דולר אוסטרליAUD
דולר קנדיCAD
דולר ניו זילנדNZD
כתר דניDKK
כתר נורבגיNOK
זלוטי פולניPLN
קרונה שוודיתSEK
ראנד דרום אפריקאיZAR
דולר סינגפוריSGD
יואן סיניCNY
פסו מקסיקניMXN
שקל ישראליILS

טרמינולוגיה של מסחר במט"ח

להלן מספר מונחים בסיסיים שעל הסוחר להכיר לפני שמתחילים לסחור במט"ח:

EUR/USD   – מייצג את צמד המטבעות האירו / דולר אמריקאי.

כאמור, המטבע הראשון (EUR) הוא מטבע עיקרי. המטבע השני (USD) הוא מטבע משני.

פיפס – פיפס הוא שינוי של יחידה אחת במחיר של צמד מטבעות. אם המחיר של  EUR/USD  משתנה מ-1.0000 ל-1.0001, ניתן לומר שהוא השתנה בפיפס אחד.

  1. מחירי קנייה/מכירה –  (Bid / Ask price) – כפי שהוסבר לעיל – תמיד מוצגים שני מחירים – מחיר קנייה ומחיר מכירה.
  2. מרווח (Spread) – מרווח הוא ההפרש בין מחיר המכירה למחיר הקנייה. זה מייצג את העלות של מסחר במט"ח.

לדוגמה: מרווח שווה ל- 1.0001 –  1.0000  =0.0001  או 1 פיפס.

  • לוט – לוט היא יחידת מדידה. לוט 1 – 100,000 יחידות מטבע ראשי. כמו כן ניתן לסחור על חלקי לוט או במספר לוטים בהתאם לשווי חשבון.
  • מינוף (Leverage ) – כלי המאפשר לסוחר לפתוח עסקאות בשווי הגבוה יותר מההון אותו החליט להפקיד. מסחר ממונף נפוץ בקרב סוחרים בזירות סוחר שם המסחר מתבצע על חוזה הפרשים CFD ומהווה כיום כלי פיננסי מקובל למסחר בשוק ההון.

לדוגמה: עם יחס מינוף של 1:10 , הסוחר יוכל לפתוח פוזיציה של $10,000 אך ורק באמצעות הון עצמי של  $1,000.

  • בטחונות (Margin) – כמות ההון הנדרשת לפתיחת פוזיציה ממונפת בשוק. בחשבון המסחר נמצא סכום המשמש את הסוחר לפתיחה והחזקה של העסקאות בחשבונות המסחר כבטחונות. יש לציין שלא ניתן להפסיד מעבר לסכום המופקד בחשבון המסחר.

צלול כעת למסחר בחשבון הדמו ללא סיכון וללא עלות!

למה אנשים משקיעים במט"ח ואיך עושים זאת נכון?

  1. אם יש מטבע מסוים שהסוחר מאמין בו ומעוניין לסחור בו ע"מ להשיא תשואה  – הוא יכול, בין השאר, לרכוש ישירות את המטבע, לסחור על אופציות על המטבע, לרכוש קרנות סל שקשורות למטבע וגם לסחור בו דרך זירת סוחר.
  • למטרות הגנה – הסוחרים סוחרים על מט"ח במטרה לגדר את כספם למטרות הגנה, כגון: יבואינים/יצואינים, בנקים מוסדות פיננסיים ועד לסוחר העצמאי.

בזירות סוחר המסחר נעשה באמצעות צמדי מט"ח על הפרשי המחירים. לכל צמד מטבעות קיים מטבע ראשי ומטבע משני. כאשר הערך של צמד המטבעות עולה, המטבע הראשי מתחזק אל מול המטבע המשני שנחלש וההפך.

מגוון אפשרויות המסחר בזירה רחב מאוד, וניתן גם להשקיע יותר מההון שלך ע"י מינוף.

באייטרייד ניתן לסחור במגוון צמדי מט"ח – החל ממטבעות עיקריים כמו דולר, יורו, יין ופאונד, ועד למטבעות כמו הזלוטי הפולני והשקל הישראלי שלנו.

גורמים בעלי השפעה על מגמות שערי החליפין

גורמים מאקרו-כלכליים

עם גורמים אלה נמנים, למשל, חוסר יציבות מדינית במדינה מסוימת, מלחמות, עסקאות או מהלכים גדולים של בנקים מרכזיים או של תאגידים רב-לאומיים, וכדומה.

גורמים נוספים:

  • אינפלציה
  • ספקולציות פיננסיות
  • היצע וביקוש
  • אירועים כלכליים
תמונה: FreePik

קנייה ומכירה של נכסים ושירותים במדינה זרה

בכלכלה גלובאלית, חברות הפועלות במדינות זרות, כמו גם רוכשים המעוניינים לבצע עסקאות קנייה מחוץ לשוק המקומי שלהם, נדרשים להמיר את המטבע שלהם כדי להוציא אל הפועל עסקה מסחרית בינלאומית. מסיבה זו, המסחר במט"ח הוא בעל חשיבות מכרעת לחברות וליחידים הפעילים ברמה הבינלאומית. מדובר בשיטת המסחר נפוצה ביותר. בכל פעם שאדם או חברה צריכים לקנות דבר מה במטבע זר, יש לבצע עסקה במטבע חוץ. מסיבה זו, המסחר בפורקס הוא בעל חשיבות ראשונה במעלה עבור הסחר הבינלאומי. המסחר בשוק המט"ח מנוהל באופן רציף, ביום ובלילה, אם כי המסחר בפורקס שנובע מהמכירה של נכסים ושירותים הוא חלק קטן באופן יחסי מסך כל העסקאות.

ספקולציה

מרבית העסקאות המנוהלות בשוקי המט"ח מבוצעות מסיבות ספוקלטיביות. המשקיעים המבצעים ספקולציות בתחום זה אינם מעוניינים להחזיק במטבע מסוים כדי להשתמש בו, אלא מבקשים לנצל לטובתם את התנודות הנרשמות במטבע, תוך ניצול ההפרש בין מחיר הקנייה ובין מחיר המכירה (או להיפך). פעילים ספקולטיביים רבים נוטים לפעול על בסיס מסחר לטווח קצר או ארוך ולעיתים תוך ניהול מספר עסקאות פתוחות וסגורות ביום עסקים אחד. קטגוריית מסחר זו נקראת “מסחר יומי”.

העניין בשוק המט"ח הופך את המטבעות לנכסים נזילים (תלוי מידת הסחירות של מטבע).

אז למה לסחור במט"ח ?

נזילות גבוהה – מט"ח הוא השוק הפיננסי הגדול בעולם, מה שהופך אותו לנזיל מאוד.

שוק 24/5 – ניתן למצוא הזדמנויות למסחר במט"ח מסביב לשעון, החל בשוק האסייתי שנפתח ביום ראשון בערב ועד לסגירה של שווקי ניו יורק ביום שישי בשעת לילה מאוחרת.

מינוף – ניתן לפתוח פוזיציות גבוהות יותר עם פחות הון עצמי, כמובן שיש למינוף גם סיכון (ראה מטה).

יחס המינוף בשוק המט"ח בפלטפורמות המסחר של ATRADE הינו עד  – 1:100.

סיכונים במסחר במט"ח

מינוף – מינוף פועל כמובן לשני הכיוונים, כפי שניתן להרוויח כך גם ניתן להפסיד את גובה ההשקעה . ניתן לתרגל מסחר ממנונף באמצעות חשבון הדמו ללא סיכון כספך.

תנודתיות השווקים הפיננסיים –שוקי המט"ח יכולים להיות מאוד תנודתיים עם תנועות מחירים גדולות, במיוחד במהלך פרסום נתונים בעלי השפעה רבה, אירועים גלובליים גדולים כמו פרוץ מלחמה, קריסות בשוק הפיננסי ועוד.

יתרונות המסחר בפורקס באמצעות ATRADE

  • בזכות תנאי המסחר משתלמים במיוחד – ATRADE מעמידה לרשותך תנאי מסחר משתלמים ותחרותיים .
  • מינוף –  ATRADE מציעה מינוף של עד 1:100 על מגוון צמדי מט”ח.
  •  רגולציה–  ATRADE היא זירת המסחר בעלת רישיון לניהול זירת סוחר מטעם הרשות לניירות ערך בישראל.
  • נזילות גבוהה – שוק המסחר במטבע חוץ הוא אחד הנזילים ביותר בעולם, עם מיליוני עסקאות המבוצעות מדי יום בשווי של טריליוני דולרים.
  • שעות הפעילות של שוק המט"ח – שוק המט"ח פתוח 24 שעות ביממה, חמישה ימים בשבוע, החל מיום ב’ בבוקר בסידני, אוסטרליה, ועד לסגירתו בניו יורק ביום שישי בערב. לשעות המסחר במט”ח באייטרייד – לחץ כאן.

התחל לסחור בחוזי הפרשים (CFD) על מגוון רחב של אפיקי השקעה, עם זירת המסחר ATRADE המדורגת מזה שנים ע”פ מדד  Dun’s100

*אייטרייד מבהירה ומדגישה כי המידע אינו מהווה הצעה של נכסים ואינו מהווה הזמנה לרכשם ואין לראות בו כייעוץ בדבר כדאיות השקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן ו/או צורה ו/או דרך.