מהם מדדים?

מדד מניות הינו מדד פיננסי המשקף את השינוי בשווי שערי מניות הנסחרות תחת קטגוריה מסוימת או ענף מסוים. על פי רוב, מדד זה משקלל מניות שעונות על קריטריונים שנקבעו מראש, כמו אינדיקטורים כלכליים או כאלה שמחייבים תחומי פעילות מסוימים, או עמידה בתקנים סביבתיים או חברתיים שונים.

מכאן, שהשקעה במדד הינה השקעה במספר חברות, שיחד יוצרות סל השקעה עם מכנה משותף שמשקף את המחיר הממוצע של כל החברות הכלולות באותו מדד. לדוגמה, מדד הנאסד"ק כולל את החברות הלא פיננסיות ומייצג בעיקר מניות של חברות צמיחה מתחום הטכנולוגיה. מדד S&P 500 ,לעומת זאת, מקבץ את 500 המניות של תאגידים גדולים, אשר מרביתם אמריקאים.

מדד מניות הינו מדד פיננסי המשקף את השינוי בשווי שערי מניות הנסחרות תחת קטגוריה מסוימת או ענף מסוים. על פי רוב, מדד זה משקלל מניות שעונות על קריטריונים שנקבעו מראש, כמו אינדיקטורים כלכליים או כאלה שמחייבים תחומי פעילות מסוימים, או עמידה בתקנים סביבתיים או חברתיים שונים.

כיצד נקבע משקל המניה במדד?

משקלה של כל מניה במדד נקבע על פי שווי השוק שלה ביחס לשווי השוק של שאר החברות באותו מדד. במרבית המדדים קיימות מגבלות על מנת למתן את השפעת החברות הגדולות. לפיכך, ככל שמשקלה של מניה מסוימת הופך גבוה יותר במדד, כך גם השפעתה על תשואת המדד עולה בהתאם. בעולם קיימות מספר שיטות לקביעת משקל מניה במדד וכל מדד מחושב באופן שונה. לדוגמה, במדד נאסד"ק 100 משקל החברות מבוסס על שווי השוק שלהן, ומדי שנה מתפרסם דירוג חדש על מנת להבטיח כי החברות הגדולות (למעט חברות פיננסיות) מדורגות בו בהתאם לשווי השוק שלהן.

איך מדדים משתנים?

מדדי מניות משתנים בהתאם לשינויים כלכליים ולתנודות בשוק, שכן מעבר לשיקוף הטכני של הממוצע החשבוני של מחיר ניירות הערך המרכיבים את המדד, מדדי מניות עשויים להוות נקודת ציון גם למצב הענף או השוק שהם מייצגים. במילים אחרות, כשתעשייה מסוימת הופכת דומיננטית, כך גם הביטוי שלה במדדים מסוימים הופך משמעותי יותר.

חוזים עתידיים על מדדי מניות

כיום ניתן לסחור באמצעות חוזים עתידיים על מגוון רחב של מוצרים פיננסים בשוק ההון, ובכלל זה מדדי מניות. בדומה למכירה של מניות, גם בחוזים עתידיים על מדדי מניות יש שני צדדים לעסקה – זה שמוכר את המוצר הפיננסי וזה שקונה אותו.

חברת ATRADE מעמידה לרשות לקוחותיה מגוון של חוזים עתידיים על המדדים מובילים למסחר עצמאי ומאפשרת לסחור בהם באמצעות חוזי הפרשים CFD. להלן מדדי המניות הפופולאריים עבורם תוכלו להחזיק חוזים עתידיים:

מדד ה- S&P 500 – מדד השקעה מוכר שעוקב אחר 500 מניות של תאגידים גדולים, אשר מרביתם אמריקאים. המניות מייצגות חברות ממגזרים שונים, לרבות טכנולוגיה, קמעונאות, פיננסים, בנקאות, תעשייה, שירותים ועוד.

מדד HSI (האנג סנג) – מדד שוק המניות בהונג קונג, שעוקב אחר הביצועים של החברות הגדולות הנסחרות בבורסת הונג קונג.

200 SPI – מדד 200 המניות של החברות עם שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה לניירות ערך באוסטרליה.

Dollar Index – מדד המשמש כאמת מידה עיקרית לערכו הבינלאומי של הדולר האמריקאי – המטבע המוכר והנסחר ביותר בעולם.

נאסד"ק 100 (US Tech 100) – מדד 100 החברות (הלא פיננסיות) הגדולות ביותר הרשומות למסחר בנאסד"ק. במדד זה נכללות בעיקר חברות צמיחה מתחום הטכנולוגיה, ומשקל החברות במדד מבוסס על שווי השוק שלהן.

DJ 30 – מדד המהווה ממוצע משוקלל של 30 המניות ששייכות לחברות הציבוריות הגדולות ביותר בארה"ב ונסחרות בבורסות נאסד"ק וניו יורק.

US 2000 או מדד Russell 2000  הוא מדד שמרכז 2000 מניות של חברות בסדר גודל קטן ובינוני.  

CAC 40 – מדד צרפתי של 40 המניות הנסחרות ביותר מבין 100 המניות המובילות בבורסת פריז.

DAX 40  – מדד 40 החברות הגרמניות הגדולות ביותר – במונחים של נפח מסחר ושווי שוק – הנסחרות בבורסה לניירות ערך בפרנקפורט.  

FTSE 100 – מדד הבורסה לניירות ערך בלונדון, העוקב אחר 100 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר הנסחרות בה.

DJ Euro STOXX 50 – מדד המייצג 50 מהחברות האירופיות הגדולות ביותר הפועלות בגוש האירו, לפי שווי שוק.

SMI – מדד העוקב אחר המניות המובילות בבורסות של ציריך, ז'נבה ובזל.

NIKKEI 225 – מדד הכולל את 225 החברות החזקות ביותר – בתחום הטכנולוגיה, הרכבים ועוד – בשוק היפני.

המסחר ב- ATRADE באמצעות CFD מאפשר לך לסחור גם בפוזיציית שורט וגם בפוזיציית לונג באופן מיידי, 24 שעות ביממה ובהתאם לימי וזמני המסחר של כל מוצר.

פתחו חשבון עם ATRADE – זירת המסחר המובילה – והתחילו לסחור בחוזי הפרשים על מדדי המניות המובילים בעולם!